Lombosciatica: Cauze, simptome, tratament

Lombosciatica este doar una dintre numeroasele probleme ce pot aparea la nivelul coloanei vertebrale. Afla tot ce trebuie sa stii despre cauzele, simptomele si tratamentul acesteia.

Ce este lombosciatica?

Lombosciatica reprezinta durerea lombara care iradiaza la nivelul unui membru inferior – pe traseul structurilor strabatute de nervul sciatic, dar poate afecta chiar ambele membre inferioare. Disconfortul produs de lombosciatica este constant, apare ziua si noaptea si, de obicei, remite sau este partial usurata in pozitie fetala. Aceasta afectiune poate fi insotita de deficit senzorial sau de forta musculara.

Se produce frecvent confuzia intre durerea lombara si lombosciatica. Insa, pentru a vorbi despre lombosciatica, durerea trebuie sa radieze spre fesieri, partea din spate a coapsei/biceps femural si spre picior. Daca durerea se limiteaza la partea inferioara a spatelui si fesier, atunci vorbim de lumbago/lombalgie.

Tipuri de lombosciatica 

In functie de durata simptomelor, se face distinctia intre lombosciatica:

  • acuta – durerea sciatica persista intre 4 si 8 saptamani si poate trece de la sine, fara a fi necesar un anumit tratament. 
  • cronica – durerea persista mai mult de 8 saptamani si, de cele mai multe ori, va necesita tratament. 

Lombosciatica poate afecta doar un picior sau ambele. Din acest punct de vedere, se poate vorbi de: 

  • Lombosciatica alternanta – afecteaza alternativ ambele picioare; acest tip de lombosciatica apare rar, iar o posibila cauza o reprezinta problemele degenerative ale articulatiei sacroiliace. 
  • Lombosciatica bilaterala – afecteaza in acelasi timp ambele picioare; printre posibilele cauze se numara modificarile degenerative ale vertebrelor si/sau discului la mai multe niveluri ale coloanei vertebrale; mai poate aparea si din cauza unor afectiuni grave, cum ar fi sindromul cauda equina (o afectiune rara ce descrie compresia nervilor de la capatul maduvei spinarii).[2]

Ce anume cauzeaza lombosciatica?

 

 

In majoritatea cazurilor, lombosciatica este cauzata de hernia de disc, respectiv de uzura discurilor spinale in zona lombara. Ea poate avea ca sursa si stenoza coloanei vertebrale, care apare atunci cand radacinile nervilor sunt comprimate sau strangulate, ori sindromul piriformis, un muschi situat in fesieri.

Cauzele care duc la aparitia lombosciaticii sunt, insa, mult mai numeroase, iar intre acestea se numara:

  • Stil de viata sedentar, absenta antrenamentului fizic, initierea unui program de exercitii fizice intens dupa o perioada libera de repaus;
  • Tulburari ale coloanei vertebrale sau a structurilor prezente la nivelul coloanei – calcifieri, osificarea ligamentelor;
  • Anchiloze la nivelul coloanei lombare – spondilita, spondiloza, boala Scheuermann;
  • Cauze traumatice – fracturi, uzura articulara, suprasolicitarea musculara si/sau a tesuturilor prezente la nivel lombo-sacral;
  • Tumori la nivelul coloanei lombare;
  • Anomalii spinale/maladii pelvine;
  • Ridicat excesiv de greutati mari;
  • Posturi vicioase mentinute timp indelungat;
  • Miscari exagerate la nivelul coloanei lombare.

Factori de risc in lombosciatica 

Anumiti factori pot favoriza aparitia lombosciaticii. Printre acestia se numara: 

  • Varsta – aceasta problema afecteaza mai des persoane cu varsta peste 30 de ani; 
  • Profesia – daca printre sarcinile tale de lucru se numara, de exemplu, ridicarea de obiecte grele sau iti rasucesti mult spatele, sansele de a avea lombosciatica sunt mai mari;
  • Diabetul – creste riscul afectarii sistemului nervos; 
  • Fumatul – poate slabi oasele si accelera uzura discurilor vertebrale;
  • Obezitatea – presiunea exercitata asupra coloanei vertebrale este mai mare, iar din aceasta cauza pot aparea modificari ale acesteia; 
  • Sedentarismul – daca nu faci miscare in mod regulat si iti petreci perioade lungi de timp asezat sau intins, sansele aparitiei lombosciaticii sunt mai mari decat in cazul unei persoane active; 
  • Purtarea tocurilor inalte; 
  • Dormitul pe o saltea prea tare sau prea moale.[4][3]

Ce simptome indica o lombosciatica?

In lombosciatica exista, de obicei, o durere ascutita in partea din spate a coapsei si piciorului, uneori insotita de o senzatie de furnicaturi si alteori de o lipsa de forta in piciorul afectat. Pentru a fi mai usor de identificat, iti expunem mai jos o lista cu principalele simptome ale lombosciaticii:

  • Sindrom algic de tip radiculardureri in zona lombara, cu iradiere spre fesa si membrul inferior de partea durerii lombare, prezente pe fata posterioara a membrului, care merg pana la nivelul calcaiului sau degetelor, in functie de radacina nervoasa afectata;
  • Contractura majora a musculaturii de la nivel lombar cu limitare sau chiar blocaj articular;
  • Scolioza reflexa in zona lombara cu rol de protectie radiculara;
  • Aparitia unor tulburari de sensibilitate manifestate prin furnicaturi, intepaturi, arsuri, amorteli pana la anestezie totala in zona radiculara afectata;
  • In functie de gradul de compresie efectuata de discul intervertebral asupra radacinii nervului sciatic, poate sa apara inclusiv deficit motor la nivelul membrului inferior cu imposibilitatea mersului pe varfuri sau calcaie;

Este important ca diagnosticul de lombosciatica sa se faca diferential cu alte afectiuni: sindrom piriform, pareza de SPE in cadrul afectiunilor degenerative sau traumatice ale genunchiului, afectare nervoasa iatrogena (in cazul manevrelor sau a operatiilor la nivelul soldului), fibromialgie, sindrom dureros miofascial, afectarea articulatiilor sacroiliace, arteriopatie obliteranta a membrelor inferioare.

Daca prezinti oricare dintre simptomele de mai sus, nu intarzia sa te programezi la o consultatie in cadrul KINO MED, clinica de recuperare medicala, la numarul de telefon 0747.992.255, online sau la programari@kinomed.ro! Impreuna cu profesionistii nostri, iti poti recapata starea de sanatate prin alegerea unui plan de tratament personalizat.

Tratamentul recuperator pentru lombosciatica

Cand vine vorba de tratamentul lombosciaticii, exista doua aspecte fundamentale pe care trebuie sa le avem in vedere. Pe de o parte, este important sa ne concentram pe eliberarea nervului sciatic si pe recastigarea mobilitatii si elasticitatii pierdute. Pe de alta parte, trebuie sa intarim musculatura regiunii lombare, pe langa marirea gamei de miscari lombare. 

Toate acestea se pot realiza pe mai multe cai, iar tratamentul potrivit pentru tine va fi stabilit in functie de cauzele lombosciaticii si simptomele pe care le ai. Ti s-ar putea recomanda, de exemplu, tratament medicamentos. Se mai poate apela, de asemenea, la fizioterapie si kinetoterapie.  

Tratamentul medicamentos al lombosciaticii

In tratamentul medicamentos al lombosciaticii sunt utilizate:

  • Substante antiinflamatoare si antialgice cu administrare orala;
  • Antiinflamatoare steroidiene in cazurile hiperalgice;
  • Decontracturante musculare;
  • Neurotrope cu efect antioxidant si de „hranire” a radacinii nervoase afectate;
  • Infiltratii cu corticosteroizi in musculatura paravertebrala in vederea ameliorarii durerii si scaderii inflamatiei.

Tratament de recuperare lombosciatica – fizical-kinetic

Tratament de recuperare lombosciatica – fizical-kinetic include:

Kinetoterapieprin intermediul acesteia se urmareste:

  • Combaterea durerii si a contracturilor musculare;
  • Prevenirea si corectarea deformarilor articulare si a blocajelor;
  • Mentinerea/cresterea mobilitatii articulare;
  • Mentinerea/cresterea fortei si rezistentei musculare;
  • Tonifierea musculaturii abdominale si paravertebrale lombare – pentru cresterea stabilitatii;
  • Stretching muscular – relaxare;
  • Reintegrarea sociala si profesionala.

Fizioterapieprin aceasta se urmareste, in principal, combaterea durerilor si a inflamatiei articulare. Pentru acest lucru se pot efectua proceduri, astfel:

  • Masoterapie – utilizata pentru relaxarea tesuturilor moi, dar si pentru imbunatatirea circulatiei locale;
  • Manipulari vertebrale – au ca scop imbunatatirea functiei fiziologice, eliberarea presiunii exercitate de disc asupra radacinilor nervoase, relaxare musculara si cresterea mobilitatii articulare;
  • Elongații vertebrale – au ca scop eliberarea presiunii exercitate de disc asupra radacinilor nervoase, relaxare musculara si cresterea mobilitatii articulare;
  • CareTherapy (CT) – are ca scop stimularea efectelor de regenerare, efecte antialgice si antiinflamatorii, stimularea circulatiei locale si are efect miorelaxant;
  • Sonoforeza (US) – este utilizata pentru ameliorarea durerii si imbunatatirea microcirculatiei zonelor afectate si are efect miorelaxant;
  • Electroterapie (CIF, TENS, DD, TRABERT, GALVANIZARE, IONOGALVANIZARE) – reprezinta un curent electric folosit in scop terapeutic, in principal pentru controlul durerii si ameliorarea inflamatiei;
  • Terapia LASER (HILT) – are efecte biostimulante (reparatorii si regeneratorii), antialgice, termice si usor sedative;
  • Terapia cu socuri (ESWT) stimuleaza circulatia locala, efect decontracturant si miorelaxant asupra musculaturii paravertebrale.

Profesionistii KINO MED, clinica de recuperare medicala in Bucuresti, recomanda ca, la cea mai mica durere in zona inferioara a coloanei vertebrale, sa te programezi pentru o consultatie la numarul de telefon 0747.992.255, online sau la programari@kinomed.ro, pentru a primi ingrijirea adecvata.

Cum poate fi prevenita lombosciatica


Sursa foto: Freepik https://img.freepik.com/free-photo/medical-check-legs-physiotherapy-center_1139-1111.jpg 
 

In unele cazuri, lombosciatica poate fi prevenita. Iata cateva recomandari de care ar trebui sa tii cont daca vrei sa iti protejezi coloana vertebrala: 

  • Fii activ – cand vine vorba de lombosciatica, exercitiile fizice sunt esentiale pentru prevenirea sau ameliorarea simptomelor acesteia; atata timp cat le practici in mod regulat, orice tip de exercitii te vor ajuta; alergatul, inotul, mersul pe bicicleta, dansul, yoga, tai chi sau Pilates sunt doar cateva exemple de activitati fizice pe care le-ai putea incerca.
  • Ai grija la postura – mentinerea unei pozitii corecte, fie ca stai jos sau in picioare, fie ca ridici un obiect greu, este cruciala pentru sanatatea coloanei vertebrale si te poate ajuta sa previi aparitia unei crize lombosciatice.
  • Evita sa stai asezat ore in sir – daca iti petreci mult timp stand jos, fara pauze, presiunea exercitata asupra discurilor si ligamentelor coloanei vertebrale creste; 
  • Mentine-ti greutatea la un nivel sanatos.[1] 
  • Renunta la fumat.

De cele mai multe ori, lombosciatica se poate vindeca usor. Daca simti o durere ascutita in partea din spate a coapsei si piciorului ori oricare dintre simptomele asociate cu lombosciatica, consulta un specialist. Odata confirmat diagnosticul, acesta iti va spune de ce tip de tratament ai nevoie si ce este interzis sa faci cand ai lombosciatica. 

MAI MULTE DESPRE KINO MED:

Cu o echipa medicala de top, KINO MED este unul dintre cele mai moderne centre de recuperare medicala, kinetoterapie si fizioterapie din Romania, atat pentru adulti cat si pentru copii. In cadrul clinicii, vei regasi urmatoarele departamente specializate:

Recuperare medicala adulti si copii: o echipa de kinetoterapeuti cu experienta in evaluarea, diagnosticarea si recuperarea tuturor tipurilor de leziuni si afectiuni musculo-scheletale, dublata de traininguri permanante si utilizarea celor mai noi tehnologii in recuperare la nivel mondial.

Recuperare medicala sportivi: avand suportul celor mai noi echipamente in domeniu, precum si personal instruit in recuperarea sportivilor de performanta, la KINO MED am creat un intreg departament de biodinamica prin care ne propunem recuperarea sportivilor de performanta.

Ortopedie: echipa medicala este compusa din medici reputati in domeniul ortopediei, cu vasta cazuistica si experienta in diagnosticarea si tratarea afectiunilor aparatului musculo-scheletal.

Neurologie:  am adus alaturi de noi cei mai buni medici neurologi din Bucuresti, sub indrumarea carora realizam analize de neurologie de mare precizie.

Pentru a fi la curent cu noutatile KINO MED, urmareste conturile de Instagram si Facebook ale clinicii.

 

  1. Bibliografie:
    “5 Tips for Coping with Sciatica – Harvard Health.” Harvard Health, Harvard Health, 17 Oct. 2020, www.health.harvard.edu/pain/5-tips-for-coping-with-sciatica. Accessed 12 Apr. 2022.
  2. Hochschuler, Stephen. “Sciatica Symptoms.” Spine-Health, Spine-health, 2013, www.spine-health.com/conditions/sciatica/sciatica-symptoms. Accessed 12 Apr. 2022.
  3. “Sciatica.” WebMD, WebMD, 22 Feb. 2005, www.webmd.com/back-pain/guide/sciatica-symptoms. Accessed 12 Apr. 2022.
  4. Johnson, Shannon. “Everything You Need to Know about Sciatica.” Healthline, Healthline Media, 4 Oct. 2021, www.healthline.com/health/sciatica#diagnosis. Accessed 12 Apr. 2022.